onsdag 10 november 2010

Mitt nya liv...

I måndags gjorde jag en gastric bypas operation. Jag vaknade, 8/11, kl.4 men låg kvar i sängen och löste lite sudoku och slumrade tills klockradion gick igång kl.5:30. Sista specialduschen och sista medicineringen inför operation. Madeleine kom och hämtade mig kl 6:30 och släppte av mig vid sjukhuset strax före 7. Avdelning 14 ligger precis ovanför sjukhusentren. Fick sjukhuskläder att ta på. Inte är de vackra precis. Vi var tre kvinnor som skulle göra denna typ av operation denna dag. Jag blev nr 2. Det sattes en kanyl i armen som kopplades till dropp, jag passade på att sova en stund. Kl.10 hördes jag upp till operationsavdelningen och där fick jag vänta ca 20 min innan jag togs in till operationssalen. Jag lade mig på operationsbordet och kände ett välsignat lugn. Jag kände att jag var i goda händer. Strax efter sov jag djupt i narkos. Jag väcktes på postop men somnade igen. Oj så trött jag var. Personalen pratade med mig, frågade efter mitt personnummer och jag svarade i "dimman" sen sov jag igen. De kom och undrade om jag hade smärtor, på en skala från 0 till 10? Mitt svar var 5, så fick jag morfin och så sov jag igen. Jag vaknade ordentligt först runt 16.30. Jag kördes ner till avdelningen och fick en liten kopp, 1 dl, med vatten att skeda i mig. Torr i munnen. Första natten hade jag en övervakningsapparat kopplad till fingret som indikerade min puls och mitt syre upptag. Pulsen skulle hålla sig mellan 50 och 110 medan syreupptaget skulle vara mellan 90-100. Det var ett förfärligt pipande på apparaterna eftersom vi var tre med varsin. Den fjärde kvinnan på rummet fick byta rum så att hon skulle få sova. När nattpersonalen kom fick vi varsin "grimma" för att få extra syre, då slutade apparaterna att pipa. Sen sov jag skapligt resten av natten.

Det nya livet fortsätter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar