fredag 12 november 2010

Medicin

Jag är ju inte den som tycker om att knapra tabletter ens när jag har huvudvärk. Hellre sover jag bort smärtan om det går och hittills har det fungerat mycket bra. Från och med nu kommer jag att vara tvungen att ta kosttillskott typ Calcichew för att få i mig kalcium, 1x2 ggr/d,  det är tuggtabletter som smakar spearmint så det går bra. Behepan är vitamin B12, 1x1 ggn/d, sväljs hel, inga problem. Sen måste jag tillföra kroppen ytterligare allmänna vitaminer och mineraler i form av "Mitt val kvinna", 1x2 ggr/d. Egentligen är det ju inga problem att ta medicin men för mig gäller det att lära mig att komma ihåg hur viktigt det är att ta medicinen. Detta ska jag fortsätta med resten av mitt liv därför att kroppen inte längre har samma funktion att kunna ta upp detta själv helt och fullt.

Från operationsdagen är jag ordinerad smärtstillande och inflamationshämmande, Alvedon 2x3 ggr/d och Voltaren 1x3 ggr/d, detta gör jag nu i förebyggande syfte för att inte ha smärta och det fungerar alldeles utmärkt. Så småning om kommer jag att trappa ner på smärtstillande mediciner. På sjukhuset fick jag en spruta varje dag, Fragmin, att injicera själv. Detta har jag fortsatt med sen jag kom hem, totalt i 10 dagar, detta för att förebygga blodpropp.

Jag har fem små operationsärr på buken, de är täckta av kompresser men jag känner att det sitter staplers under förbanden. Inom 10-14 dagar ska dessa staplers tas bort hos distriktssköterskan på vårdcentralen, jag har fått en tid den 22/11. Återbesök på sjukhuset blir den 13/12.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar