fredag 1 oktober 2010

Vuxenlivet 1981-

Året 1981 var ett omställningsår kan man säga, jag blev gravid, jag gifte mig och flyttade ut på landet med ändrade vanor till följd. Senare fick jag havandeskaps-förgiftning vilket bl a innebar en viktökning på runt 30 kg. I november födde jag mitt första barn.
 
Roddgren i femkamp 2009
Jag tycker fortfarande om att röra på mig om än inte fullt lika spänstig som i min ungdom. Jag har en grundfysik som är ganska bra. Och som läkaren sa så består min kropp av fasta muskler. Vilken komplimang! Men problemet kvarstår ju ändå, övervikt. Jag kan konstatera att jag trots min vikt är en vig och rörlig person. Jag har bra värden, blodtrycket är bra, 130/80, kolesterolvärdet är också inom de gränser som är bra. Likaså blodsockret håller sig inom gränserna. Och numera har jag även bra Hb värde runt 150. När jag var ung låg värdet oftast under 100, vanligen runt 80-90, vilket resulterade i att jag fick blodtransfusion till följd av den första förlossningens komplikationer. Jag är fullt frisk bortsett från min astma som jag lider mest av vid förkylningar och medicinerar då vid behov. MEN! Jag är medveten om de risker som jag utsätter min kropp för med den övervikt som jag har. Mitt BMI ligger på 37, inte alls bra. Jag ligger i riskzonen för hjärt- och kärlsjukdomar. Ledbesvären lär komma när jag av ålder inte längre orkar vara rörlig. Så jag behöver verkligen göra något extra radikalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar