fredag 1 oktober 2010

Nuläget 2010



Personalfest
 Jag har sedan hösten 2008 kämpat extra noga med min vikt. Jag ansökte om att få komma till överviktenheten för att få proffessionell hjälp. Jag har gått på föreläsningar om kostvanor och motion. Jag har deltagit i samtalsgrupp tillsammans med sjuksköterska och sjukgymnast. Jag har gått i enskilda samtal med handledare. Jag har under åren sett flera av mina vänner lyckas och misslyckas med sina mål. Samma sak har hänt mig. Jag lyckades för en tid gå ner 20 kg, bara genom att börja äta frukost igen och röra mig mer men har tyvärr har jag gått upp dessa  kilon igen. Jag har lagt om min kosthållning och mina levnadsvanor, jag har provat med olika viktreduceringsmediciner utan märkbara resultat. Jag har även via mitt fackförbund deltagit i en stegmätartävling där vi gick från "Malmö till Paris" och jag kom till finalen i god tid. Jag förespråkar vardaglig motion på arbetet, även det lilla kan förändra, som att ha nätverkskrivare istället för personliga skrivare på skrivbordet. Samt att uppmuntra till att ta korta pauser för att röra sig vid stillasittande arbete. Att använda höj- och sänkbara skrivbord för att inte sitta för mycket. Som skyddsombud på arbetsplatsen har jag också varit med och påverkat så att vi har fått ergonomiska inställningar av våra arbetsplatser. Jag har också ansvarat för att en föreläsning med och av Blossom kom till för att inspirera till folkhälsa.

Sedan en tid tillbaka har jag önskat få veta mer om Gastrisk bypass, vilket innebär ett operativt ingrepp där magsäcken förminskas för att gå ner i vikt. Jag har varit på informationsmöte om hur det går till och vad det innebär för framtiden. Och jag även varit på sjukhuset och träffat läkaren som ska göra ingreppet. Just nu väntar jag på besked om operationsdatum, vilket kan ske redan i november enligt läkaren. Innan operationen ska det tas nya prover och jag ska gå på en 4 veckors fastekur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar