fredag 1 oktober 2010

Ungdomen 1969-1981

Ungdomsåren kan man dela in som tonåring 1969-1976 (13-19 år) och som ung vuxen 1976-1981 (20-25 år). Mycket av min tid som tonåring var i skolan och olika fritidsaktiviteter som idrott och dans. Läger och hajk, aktiviteter i skog och mark har också farcinerat mig, gärna överlevnadsaktiviteter. Jag lärde mig dansa redan som 8-åring men det var först som 14-åring som jag började gå på dans i kyrkans regi. Minst en gång i månaden hade vi dansaktiviteter. Vid nyåret ordnades Bolliaden för ungdomar från 14 år med tävlingar i olika bollsporter, simning och med dans på kvällarna. På somrarna deltog jag i Festinord (det varierade mellan Sverige, Norge och Danmark) eller Svung med tävlingar i bollsporter, friidrott och simning samt dans på kvällarna.

Några av mina bästa placeringar:

Ålborg 1975
1:a plats 5x60m stafettlöpning, 1970 Ålborg i Danmark
1:a plats 4x50m simning, 1970 Ålborg i Danmark
1:a plats handboll, 1972 Skolmästerskap
Hedersomdöme Bästa idrottsprestation 1973, Bolliaden
1:a plats 50m bröstsim, 1973 Borlänge
1:a plats handboll, 1973 Borlänge
1:a plats 60m löpning, 1974 Jönköping
1:a plats 50m bröstsim, 1975 Stavsmästerskap
1:a plats 80m löpning, 1975 Ålborg Danmark

Här ovan är det jag som springer längst till höger i bild. Och jag sprang som allra bäst när jag var barfota. Då får man bästa fotfästet. Precis som när man diskar utan handskar så att man riktigt känner att det blir rent.

Som tonåring var jag deltagare och som ung vuxen var jag gärna ledare för de yngre

Porträtt 1976
När jag var runt 20 år gick jag till Mälarsalen på Münchenbryggeriet i Stockholm, under en period upp till 4 gånger i veckan. Där träffade jag senare även mina barns far. Under dessa år hade jag inga problem med vikten. Jag pendlade mellan 57 och 59 kg med ett BMI på 20, fullt normalt. När jag började mitt arbete på dåvarande Televerket (1980) gick jag med i idrottsklubben och var aktiv i simgruppen. Jag cyklade minst 2 km varje dag. Jag tränade basket och volleyboll regelbundet. Jag tog körkort 1980 och använde bilen allt oftare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar