fredag 1 oktober 2010

Överviktig men inte över viktig

Från att ha varit normalviktig till att vara överviktig:

Porträtt 2010
Jag är inte mer  viktig än någon annan ur allas synvinkel. Men ur min egen synvinkel är jag den som är viktigast. Det har varit en omställning som naturligtvis har tagit sin tid att gå från normalvikt till övervikt. Min inställning till viktreducering har varit att "Har det tagit 20 år att gå upp i vikt får det ta 20 år att gå ner samma kilon". Jag har inte alls det tålamodet och inte heller den tiden. Jag vill så snart som möjligt reducera min vikt utan att det går för fort. Kroppen och psyket måste få hinna med i omställningen. Och jag har under ganska många år nu provat flera bantningskurer och gjort radikal omställningar i mitt liv. Bland annat från att ha slutat äta frukost till att äta denna viktiga måltid även om det växer i munnen när jag äter. För att lära mig äta frukost igen började jag med att ta proteindrinkar och vatten. Bara detta gjorde att jag rasade närmare 20 kg. Fortfarande idag tar jag dessa drinkar emellanåt. Jag går inte upp i vikt längre. Min kropp verkar ha bestämt sig för vilken vikt den vill ha oavsett vad jag gör eller vad jag äter. Jag har också slutat att använda bilen till jobbet, istället tar jag gärna en längre promenad på vägen hem. Jag har även provat viktreduceringspreparat utan direkt framgång (Xenical hjälpte mig att äta mindre fett men jag åt inte så fet mat redan innan. Reductil gav ingen effekt alls) Nu är det jag som tänker ta kommandot genom att jag har beslutat mig för denna behandling som är oåterkallelig.

Om du är 168 cm lång är din idealvikt 61.2 kg:
(168 - 100) - (10% X (168 - 100)) = 61.2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar