tisdag 28 december 2010

Vecka 8

Nu är jag inne i åttonde veckan efter operationen. Vågen visar -16 kg. Några har frågat mig hur jag har kunnat få göra denna operation. "Sååå tjock är du ju inte" Jag tar det som en komplimang. Nej, jag väger inte 250 kg men om man har en övervikt på mellan 40-50 kg med min längd så ÄR man överviktig. Eller, det är mera riktigt är att säga; då har man fetma. För att vara mera precis så bör man räkna ut sitt BMI (Body Mass Index) som följer en given tabell 25-30 BMI är övervikt, 30-40 BMI är fetma och över 40 BMI är svår fetma. För att få fram sitt BMI ska man göra en matematisk uträkning (längden x längden / vikten). Med min längd så bör jag väga mellan 50-70 kg för att vara normalviktig (18,5-25 BMI). Det är ju inte heller bra om man är underviktig. Så om BMI är lägre än 18,5 så har man problem åt andra hållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar