lördag 4 december 2010

Stämma

Jag fick tips av en vän, för någon vecka sedan, om Spelmansstämma i Haninge. Jag åkte till Handen för att få uppleva detta. Det fanns spelmän i alla skrymslen och vrår. I två salar var det dans Stora salen gav gammaldans och Lilla salen gav modern dans. När jag hängt av mig ytterkläderna. Gick jag till Stora salen och kollade in läget. Jag passerade flera spelmansgrupper. Vilken stämning. Vilken glädje. Så kom jag till Lilla salen där spelades musik från äldre dagar men det var precis den musik jag tycker om. En man bjöd upp. Min tanke var inte att dansa. Men jag tackade inte nej. Jag ville njuta av musiken och stämningen. Och det gick så bra även från dansgolvet. Så minglade jag och pratade lite med folket i lobbyn och lyssnade på grupperna. Det spelades allt från folkmusik till tradjazz, ballader och visor. Många olika instrument spelades. Det var länge sedan jag hörde någon spela på tvättbräda med diskborstar samt spela med skedar. Vanligaste instrumentet var kanske dragspel men ganska många spelade fiol eller kompade på gitarr. Även nyckelharpa  och munspel spelades det med. Folket sjöng med liv och lust. det var en härlig stämning. Jag träffade en fd arbetskamrat och hans fru. Han bjöd upp till snoa. Oj, det var länge sedan. Snurrigt värre! Jag njöt mest av att lyssna på musiken och sjunga med när jag kunde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar