måndag 21 november 2011

Lite strapatser...

...ska man ju vara med om.


Pa min vag till St Augustine, Jacksonville, Florida hande lite olika malorer. 

For det forsta sa var planet fran Arlanda till Amsterdam forst 40 min forsenat. Vi gick ombord och fick veta att det skulle droja ytterligare 1 timme innan vi skulle fa klartecken att lyfta. Allt detta pga dimma i Amsterdam, flygplatsen var stangd fortillfallet.

For det andra: pga forseningen blev det till att rusa fran ena anden av flygplatsen i Amsterdam till den andra anden for att hinna med planet till Washington DC. Enligt ursprungsplanerna skulle jag stanna vid Amsterdams flygplats fran kl. 9.40 till 12.10. Jag gick forbi affar efter affar, matstalle efter matstalle. Nar jag kom fram var det bara mig de vantade pa och mitt bagage var pa planet fick  jag veta. Vi lyfte i tid, kl.12.10.

For det tredje, nar jag var framme i Washinton DC en halv timme tidgare an planerat taxades vi in till en gate langt bort fran de vanliga. Vid passkontrollen gick allt bra, men vid bagageutlamningen blev det problem igen. Mitt bagage saknades. Jag fick hjalp av den trevliga personalen att boka om flygbiljetten till dagen efter och boka in mig pa ett hotell, Holiday Inn. Det visade sig att mitt bagage var pa vag till den andra flygplatsen i Washington DC, de lyckades dock stoppa den transporten. Nar jag fatt mitt bagage var det dags for tullen. Det gick bra forutom att de slangde min sista banan. Jag checkade in bagaget for morgondagen. Val framme pa hotellet ringde jag till Ronald for att meddela honom om att jag var forsenad. Det jag senare fick veta var att hans mobiltelefon var trasig och inlamnad for lagning. Jag hade for sakerhetens skull aven skickat ett mail med alla upp nya uppgifter. Somnade vid 7 pm.


Nasta morgon gick jag ater till hotellets Internet rum for att kolla om jag fatt nagon respons fran Ronald. Nu visste jag att han visste nar jag skulle komma fram till Jacksonville. Morgonen var lugn. Vaknade forsta gangen vid 3 am, loste lite korsord, tittade lite pa TV och somnade senare om. At min frukost och gick tillbaka till hotellrummet. Jag behovde inte lamna hotellet foran strax efter 10. Planet skulle lyfta 12.40, incheckningen senast 12.15 och jag var bara en kvart darifran. Denna dag gick enligt planerna. Val framme i Jacksonville sag jag en sokande man som jag kande igen genast som min bror. Han sokte och sokte med blicken men sag inte mig forran jag var en meter ifran honom. Ett glatt aterseende blev det for oss bada. Sa var det dags att hamta bagaget. 

Men, fjarde gangen gillt! INGET bagage fanns pa bandet som tillhorde mig. Men Ronald berattade att det finns en plats dit vi kunde ga for att se om bagaget kommit med ett tidigare flyg. SKONT!!! dar fanns mitt bagage. Sa satte vi oss i bilen och akte mot hans hem. Pa vagen stannade vi for att hamta ut hans mobiltelefon. Det kostade honom $35 men han fick ingen hel telefon med sig. Han skulle aterkomma pa mandag for att se om det hunnit fa in den nya telefonen som skulle ersatta den trasiga.
Vadret var lite disigt och regnet hangde i luften men det var varmt.


Vi tog en promenad till poolomradet, gick in och Ronald guidade mig runt innan vi gick hem igen. Senare pa kvallen var vi bjudna till en granne dar vi traffades tillsammans med 10 par. Vi spelade "Family Feud" dar vi var uppdelade pa tva lag. Det var ett fragesportspel. Sa at vi lite knytis "refreschments". 

En fordel med forseningen var att jag fick sova av mig restrottheten redan innan jag kom fram till Jacksonville. 


 

2 kommentarer:

John Wennerlund sa...

Du syrran!
Man kan ställa om tangentbordet så man får med våra små söta tecken åäö.

Mitt i Livet sa...

Tack, jag vet men vet inte hur man gor. Fixar till det nar jag kommer hem till Sverige igen.

Skicka en kommentar